Jak dbać o mózg?

Ludzki mózg jest najważniejszym organem – mimo, że stanowi jedynie 2% masy całego ciała odpowiada za wszystkie funkcje życiowe. Z biegiem czasu kondycja naszego mózgu ulega pogorszeniu, dlatego warto odpowiednio zadbać o nasz „motor napędowy”. 

O mózg należy dbać przez całe życie. Jak to zrobić? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na swoją aktywność – zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Badania dowodzą, że dzięki odpowiedniej diecie, regularnej dawce ruchu i optymalnej ilości snu mózg może być zupełnie sprawny aż do starości. Mamy kilka prostych sposobów, które pomogą utrzymać go w dobrej kondycji – sprawdźcie koniecznie!

 

Zdrowa i zbilansowana dieta

Dieta uboga w wartości odżywcze może spowodować zaburzenia pamięci lub niedotlenienie mózgu. Odpowiednie odżywianie może przyspieszyć myślenie i poprawić pamięć. Czego nasz mózg potrzebuje? Przede wszystkim produktów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe, tj. kwasy Omega-3 i Omega-6. Znajdziesz je np. w orzechach włoskich, pestkach słonecznika, oleju rybnym lub oleju z lnu. W swojej codziennej diecie warto dodać również takie produkty jak banany, jagody, awokado, jajka, brokuły, szpinak, szparagi, fasolę i siemię lniane.

 

Odpowiednie nawodnienie

Ludzki mózg w ok. 80% składa się z wody. To właśnie od odpowiedniej ilości wody w organizmie zależy jakość myślenia, a także przewodzenie impulsów nerwowych. Niedobór wody powoduje brak koncentracji, zmęczenie i rozdrażnienie. Jak pić optymalną ilość wody? Najlepiej zawsze mieć przy sobie butelkę lub szklankę wody i regularnie po nią sięgać. Ważne jest to, aby nie dopuścić do pojawienia się uczucia pragnienia – jest to znak, że organizm zaczyna się odwadniać. Woda mobilizuje nasz mózg do intensywnej pracy!

 

Trenuj swój mózg

Wielu ekspertów twierdzi, że ludzki mózg można porównać do mięśnia – im częściej go trenujemy i wytężamy, tym dłużej możemy cieszyć się jego dobrą sprawnością. Sposoby na ten „trening” są bardzo proste – poszerzanie swojej wiedzy, nauka nowych rzeczy (np. języków obcych), rozwijanie swoich pasji, znalezienie nowego hobby skutkują pojawianiem się nowych połączeń w mózgu i pobudzaniem neuronów. Warto stymulować mózg – usprawnia to jego funkcje, z których rzadziej korzystamy. Dobrym pomysłem są też proste rozrywki intelektualne takie jak krzyżówki, sudoku, gry pamięciowe. Takie aktywności pozytywnie wpływają na koncentrację i poprawiają funkcje poznawcze.

Aktywność intelektualna jest szczególnie ważna w przypadku osób starszych – pobudza umysł i chroni go przed starzeniem się, a także pojawieniem się chorób neurodegeneracyjnych, takich jak demencja.

Dbając o kondycję mózgu nie można zapominać o dużej roli aktywności fizycznej. Podczas prostych ćwiczeń w naszym mózgu tworzą się nowe komórki nerwowe. Badania wykazały, że hipokamp (czyli struktura mózgu odpowiedzialna za zapamiętywanie) powiększył swoją objętość u osób, które przez kilka miesięcy regularnie ćwiczyły aerobik. Najefektywniejsze ćwiczenia to m.in. ćwiczenia wytrzymałościowe takie jak marsz, bieganie, jazda na rowerze i pływanie.

 

Zadbaj o ilość i jakość snu

Podczas snu ludzki mózg ma czas na regenerację i porządkowanie pamięci. Optymalna ilość to minimum 6 godzin. Ważna jest także regularność – warto zatem chodzić spać i wstawać o tej samej porze. Nasz mózg jest wdzięczny za efektywny i regularny sen – odwdzięcza się nam kreatywnością, szybkim przyswajaniem wiedzy i kojarzeniem faktów.

Jak widać, sposoby na zachowanie naszego najważniejszego organu w dobrej formie są dość proste. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na to, co jemy i pijemy, jak spędzamy wolny czas i jak odpoczywamy!

DE