Jak dbać o odporność osób starszych jesienią?

Początek jesieni to czas, kiedy warto wyjątkowo zadbać o odporność osób starszych. W okresie jesiennym seniorzy są szczególnie podatni na przeziębienia i infekcje. Przeczytajcie, jak skutecznie im zapobiegać!

Odpowiedni ubiór

W okresie jesiennym nagły spadek temperatury jest najczęstszą przyczyną zachorowań seniorów. Właśnie dlatego, w tym sezonie należy zadbać o odpowiedni ubiór dostosowany do pogody. Bardzo ważna jest ciepła kurtka, dobrze dobrane obuwie i czapka, bez której senior nie powinien opuszczać domu – to właśnie przez głowę z organizmu „ucieka” najwięcej ciepła! Dobierając jesienny ubiór osoby starszej trzeba znaleźć złoty środek. Przegrzanie organizmu może być niebezpiecznie, dlatego najlepiej sprawdzi się ubiór „na cebulkę”.

Zbilansowana dieta

Aby organizm seniora był odporny na infekcje, należy zwrócić szczególną uwagę na zbilansowaną dietę pełną składników odżywczych. Jaka to dieta? Przede wszystkim bogata w warzywa i owoce oraz w rozgrzewające zupy.

W sezonie jesiennym świetnie sprawdzą się kremowe zupy z dużą ilości przypraw, np. rozgrzewający krem z dyni. Poza tym, w diecie seniora należy pilnować regularności posiłków i nie zapominać o śniadaniu (najlepiej podanym na ciepło), które nie bez powodu jest nazywane najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Osoby starsze powinny pić dużo ciepłych napojów, takich jak herbaty z miodem i cytryną oraz napary ziołowe. Nie należy przy tym zapominać o piciu odpowiedniej ilości wody.

Suplementy diety i witaminy na odporność

Poza regularnymi, pełnowartościowymi posiłkami warto do diety seniora wprowadzić suplementy, takie jak witamina C, A, D oraz składniki mineralne. Na zwiększenie odporności dobrze wpływa m.in.:

  • żelazo, które jest ważnym składnikiem hemoglobiny i bardzo dobrze wpływa na odporność. Produkty bogate w żelazo to czerwone mięso, szpinak, jajka, buraki, soczewica.
  • cynk chroni przed infekcjami i grypą. Znajduje się w pestkach dyni, orzechach, pieczywie razowym oraz kaszy gryczanej,
  • magnez jest odpowiedzialny za wytwarzanie energii. Aby dostarczyć organizmowi duże ilości magnezu, należy do diety wprowadzić otręby, gorzką czekoladę, banany oraz kaszę gryczaną.

W przypadku osób starszych wprowadzenie suplementów do diety należy koniecznie najpierw skonsultować z lekarzem.

Optymalna ilość snu

Stosując dietę bogatą w składniki odżywcze i dbając o ubiór dostosowany do pogody nie można zapominać o odpowiedniej ilości snu osoby starszej. Wypoczęty senior jest mniej podatny na ataki wirusów. Osoby w wieku podeszłym często skarżą się na trudności z zasypianiem. Można je jednak zmniejszyć poprzez unikanie drzemek w ciągu dnia lub aktywność fizyczną (jeśli stan zdrowia seniora na to pozwala). Należy pamiętać, że przynajmmniej osiem godzin snu w ciągu doby to optymalna ilość.

Aby zadbać o odporność osób starszych, czasem wystarczy wprowadzić tylko kilka prostych zmian lub wypracować w seniorze nawyki, które uchronią go przez jesiennymi infekcjami. 

DE