Letnie aktywności dla seniorów

Lato to idealny czas na aktywności fizyczne dla osób w każdym wieku. Osoby starsze nie są tu wyjątkiem! Regularne uprawianie sportu – odpowiednio dobranego do stanu zdrowia – znacząco poprawia samopoczucie, pozwala zapobiegać depresji oraz dodaje siły witalne. 

Nie każdy rodzaj sportu jest jednak wskazany dla osób starszych. Dlatego też, niezwykle ważna jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem oraz dopasowanie aktywności do możliwości oraz preferencji seniora. Regularny ruch wzmacnia odporność, redukuje ryzyko wystąpienia cukrzycy lub nadciśnienia oraz chorób otępiennych, takich jak demencja lub choroba Alzheimera. Uprawianie sportu bardzo dobrze wpływa również na nastrój i samopoczucie – zapobiega depresji, która często dotyka osoby w wieku podeszłym.

Aktywności, które są dobrym i bezpiecznym źródłem ruchu dla osób w wieku podeszłym to:

  • Pływanie to sport, który w bardzo niewielkim stopniu obciąża stawy i kości. Pozwala za to na wzmocnienie ciała, poprawę postawy, redukcję wagi oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia osteoporozy. Treningi na basenie są łatwe, przyjemne i bezpieczne dla organizmu. Regularne pływanie obniża rytm serca i poprawia ukrwienie całego organizmu. Dobrą opcją dla osób starszych jest także aqua aerobik, czyli ćwiczenia w wodzie. Ich zalet jest mnóstwo – wodny fitness to świetna metoda rehabilitacji po kontuzjach lub przebytych operacjach. Ćwiczenia w wodzie są bezpieczną formą treningu, jednak dobór ćwiczeń dla osoby starszej powinien zostać wcześniej skonsultowany z lekarzem lub fizjoterapeutą;
  • Nordic walking czyli popularny od kilku lat marsz z pomocą specjalnych kijów na świeżym powietrzu to nowa alternatywa dla biegania, które często może okazać się zbyt męczącą aktywnością dla seniorów. Nordic walking czyli szybki marsz to dobry sposób na dotlenienie organizmu i wzmocnienie serca, a także mięśni nóg i ramion. Osoby starsze, które myślą o rozpoczęciu regularnych spacerów z pomocą kijków powinny pamiętać o dostosowaniu tempa marszu do swoich możliwości oraz o równomiernym oddychaniu;
  • Jazda na rowerze to świetna opcja dla wszystkich osób, które nie lubią monotonii – każda wycieczka może być inna! Rower to aktywność fizyczna, która nie obciąża kręgosłupa. Poza tym, wzmacnia stawy i mięśnie nóg oraz pomaga w walce z nadwagą – przy regularnych, dłuższych przejażdżkach pozwala na spalanie dużych ilości kalorii. Dzięki coraz większej ilości ścieżek rowerowych, przejażdżki na rowerze mogą być przyjemniejsze i – przede wszystkim – bezpieczniejsze. W okresie jesienno-zimowym dobrą alternatywą jest rower stacjonarny, który daje podobne efekty podczas treningów na siłowni lub w domowym zaciszu;
  • Joga, czyli trening ciała połączony z medytacją od kilku lat cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród osób starszych. Nic w tym dziwnego – joga to ćwiczenia idealne dla seniorów, którzy przez kilka lat nie byli aktywni fizycznie. Głównym celem ćwiczeń jest osiągnięcie większej elastyczności ciała oraz zapobieganie występowania zwyrodnień układu kostnego. Poza tym, joga poprawia krążenie krwi, zmniejsza poziom stresu, a także zapobiega bezsenności i depresji. Lekcje jogi skierowane do osób starszych stają się coraz bardziej popularne – wiele klubów fitness, a nawet uniwersytetów trzeciego wieku wzbogaca swoje oferty o takie zajęcia.

W dobie kultu ruchu i zdrowego trybu życia aktywności fizyczne dla osób starszych stają się coraz popularniejsze – wiele pływalni, klubów fitness oraz uniwersytetów trzeciego wieku wzbogaca swoje oferty o zajęcia prowadzone specjalnie z myślą o seniorach. 

DE