Jak radzić sobie z wiosennym przesileniem?

Syndrom zmęczenia wiosennego, czyli inaczej przesilenie wiosenne, to ogólne osłabienie organizmu spowodowane zmianami, które zachodzą w przyrodzie na przełomie zimy i wiosny. Jak radzić sobie z wszechobecnym zmęczeniem spowodowanym zmianą pory roku?

Objawy przesilenia wiosennego

Na początku wiosny dochodzi do wydłużenia dnia i do zmiany czasu z zimowego na letni. W organizmie człowieka zachodzą zmiany hormonalne – zmniejsza się produkcja hormonu snu, czyli melatoniny, natomiast wzrasta poziom serotoniny, nazywanej hormonem szczęścia. Paradoksalnie, początkowo na tę zmianę nie reagujemy euforią, ale ogólnym osłabieniem, które może objawiać się:

  • sennością,
  • brakiem apetytu,
  • apatią,
  • rozdrażnieniem,
  • zawrotami głowy,
  • bólami głowy i mięśni,
  • wirusowymi infekcjami.

Na objawy przesilenia wiosennego szczególnie narażone są osoby starsze, które w tym okresie częściej padają ofiarą alergii oraz przeziębień. Seniorzy są też bardziej podatni na wahania nastrojów, apatię i depresję.

Jak radzić sobie z wiosennym przesileniem u seniorów?

Objawom przesilenia wiosennego można zaradzić wprowadzając niewielkie zmiany w trybie życia i w sposobie odżywiania u osób starszych. Najlepszą metodą jest aktywność fizyczna. Jeśli stan zdrowia seniora na to pozwala dobrze jest zachęcić go do umiarkowanego wysiłku i ruchu na świeżym powietrzu – najlepszym rodzajem aktywności dla osoby starszej są spacery. Nawet kwadrans ruchu na świeżym powietrzu dotlenia i wzmacnia organizm.

Bardzo ważna jest także urozmaicona dieta bogata w witaminy i minerały. Wiosenne menu dobrze jest wzbogacić o większe dawki warzyw i owoców. Warto również w porozumieniu z lekarzem zadbać o suplementy w diecie, tj. magnez, wapń, potas, a także witaminę C, A, D, E i B. W okresie przesilenia wiosennego należy także zwrócić na regularne, lekkostrawne posiłki – przede wszystkim pożywne śniadania oraz przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów, najlepiej wody oraz herbat i naparów ziołowych (wskazana jest melisa, herbata z lipy, owoców róży lub z mniszka lekarskiego).

Wsparcie opiekunów

Każdy opiekun osób starszych powinien w okresie wiosennego przesilenia szczególnie zwrócić uwagę na samopoczucie i jadłospis swojego podopiecznego. Ważne jest także wsparcie i aktywizacja seniora, który na przełomie zimy i wiosny może czuć się przygnębiony i zagubiony. Spędzanie z podopiecznym czasu, rozmowy oraz aktywizowanie go na różne sposoby z pewnością pomoże mu w dobrej formie pokonać osłabienie spowodowane nadejściem wiosny. 

DE