Starzenie się? Nie mam czasu – czyli słów kilka o aktywności Seniorów

Codzienność osób starszych na emeryturze wiąże się z dużą ilością wolnego czasu do zagospodarowania. Według badań coraz więcej seniorów zamiast biernego stylu życia w czterech ścianach wybiera aktywny wypoczynek, rozwijanie swoich pasji lub uczenie się nowych rzeczy. Ma to bardzo dobry wpływ na ich stan zdrowia, kondycję psychiczną i samopoczucie.

Dobre nastawienie kluczem do sukcesu

Właściwe podejście jest bardzo istotne – osiągnięcie pewnego wieku lub przejście na emeryturę nie musi oznaczać stereotypowego siedzenia w fotelu przed telewizorem. Najważniejsza jest aktywność, która współgra z zainteresowaniami seniora. Emerytura i towarzyszący jej czas wolny pozwala na rozwój zainteresowań i pasji osób starszych, a co za tym idzie, także ich życia towarzyskiego.

Senior na wykładzie

Coraz większą popularnością cieszą się Uniwersytety Trzeciego Wieku, które umożliwiają seniorom uczestnictwo w wykładach oraz zajęciach praktycznych. Aktualnie w Polsce istnieje ponad 100 takich miejsc. Seniorzy – studenci mogą brać udział m.in. w zajęciach z informatyki, fotografii lub uczyć się języków obcych. Sprzyja to rozwojowi oraz poszerzaniu horyzontów osób starszych, co pozytywnie wpływa na ich samopoczucie.

Czas na rozwijanie pasji

Emerytura oznacza sporo wolnego czasu, który sprzyja odkrywaniu nowych zainteresowań i pasji. Klub książki, warsztaty z malarstwa lub rzeźby, zajęcia teatralne lub po prostu wyjścia do teatru – to tylko niektóre opcje aktywizacji osób starszych. Takie sposoby spędzania czasu są szansą na poznanie wielu nowych osób w podobnym wieku, co jest świetnym rozwiązaniem dla samotnych Seniorów. W rozwoju zainteresowań pomagają tzw. „Kluby seniora”, których jest coraz więcej – szczególnie prężnie działają one w większych miastach.

Sport? Czemu nie!

Nie każdy sport jest wskazany dla Seniorów, jednak wiele aktywności świetnie sprawdza się w procesie rehabilitacji lub leczenia niektórych schorzeń. Takie dyscypliny jak pływanie, nordic walking, fitness lub yoga – przy konsultacji z trenerem i lekarzem – zbawiennie wpływają na układ ruchowy i samopoczucie. Nawet półgodzinny, codzienny spacer dotlenia organizm i poprawia kondycję.

Aktywność intelektualna i fizyczna

Wszelkie zajęcia aktywizujące koniecznie muszą być dostosowane do stanu zdrowia i możliwości seniora. Warto jednak pamiętać, że nawet najmniej angażująca aktywność pomaga w utrzymaniu sprawności i dobrego nastawienia osób starszych. Ciągłe szukanie nowych zajęć i nauka od podstaw pobudza pracę mózgu, wspomaga pamięć i pozwala zapobiegać depresji oraz chorobie Alzheimera – świetnym rozwiązaniem jest nauka języków obcych, ćwiczenia pamięciowe, gry strategiczne lub rozwiązywanie łamigłówek.

Podeszły wiek często budzi w ludziach niepokój lub strach, jednak przy zachowaniu nawet niewielkiej aktywności i rozwijaniu swoich pasji „jesień życia” może obfitować w wiele radości, satysfakcji i uśmiechu.

DE