Odwodnienie Seniora

Niewystarczające nawodnienie organizmu człowieka jest powszechnym problemem, który niestety bardzo często bywa bagatelizowany. Na konsekwencje odwodnienia szczególnie narażone są osoby starsze, które zwykle nie zdają sobie sprawy z niekorzystnego wpływu niedoboru wody na swoje zdrowie i samopoczucie. 

Podatność na odwodnienie

Ilość wody w organizmie człowieka zmniejsza się z wiekiem – zdaniem specjalistów w organizmie osób starszych znajduje się do 15% wody mniej niż u osoby dorosłej. Dodatkowo, Seniorzy znacznie rzadziej odczuwają potrzebę uzupełnienia płynów, ponieważ ich mózg nie wysyła odpowiednich impulsów odpowiedzialnych za uczucie pragnienia. Układ nefrologiczny osoby w wieku podeszłym również pracuje mniej wydajnie. Wszystkie te czynniki powodują, że możliwość odwodnienia u Seniora znacznie wzrasta.

Objawy i konsekwencje

Konsekwencje niewystarczającego nawodnienia osoby starszej mogą być bardzo poważne. Do najczęstszych objawów zalicza się bóle głowy, osłabienie, suche i popękane usta, zapadnięte oczy, problemy z koncentracją, skurcze mięśni oraz zmniejszoną produkcję moczu. Odwodnienie u Seniora może powodować problemy ze wzrokiem, zaburzenia pracy nerek, podwyższone ciśnienie, zaparcia, problemy trawienne. Zbyt mała ilość wody w organizmie niekorzystnie wpływa na układ krwionośny – woda rozrzedza krew, a jej niedobór może prowadzić do powstawania zakrzepów krwi, zatorów, niewydolności serca, a co za tym idzie – może być skutkiem zawału.

Regularne nawadnianie

Warto pamiętać, że najpopularniejsza oznaka niedoboru wody, czyli pragnienie pojawia się dopiero w momencie, gdy ubytek wody wynosi 2% masy ciała. Dla porównania – ubytek wody w wysokości 15% masy ciała skutkuje śmiercią. Ważne jest zatem stałe przyjmowanie płynów, nawet w momencie gdy nie czujemy pragnienia, szczególnie latem. Podatność Seniorów na niedobór wody wzrasta, gdy starsza osoba przyjmuje leki moczopędne lub choruję na cukrzycę – należy wtedy zachować szczególną ostrożność. Dzienne zapotrzebowanie na wodę powinien oszacować lekarz lub dietetyk biorąc pod uwagę stan zdrowia pacjenta.

Nawyk uzupełniania płynów

Bardzo istotne jest wyrobienie u Seniora nawyku regularnego picia wody – odpowiednie nawodnienie wspomoże funkcjonowanie całego organizmu. Częstym przypadkiem jest niechęć starszych osób do picia wymaganej ilości wody dziennie. Seniorzy wolą zastępować wodę kawą lub herbatą, jednak należy pamiętać że napoje te działają moczopędnie i nie są w stanie w pełni uzupełnić braku wody w organizmie. Jeśli starsza osoba nie przepada za wodą, dobrym sposobem urozmaicenia jej smaku jest dodanie do niej owoców.

Woda – uzdrawiający napój

Dobrze nawodniony organizm znacznie szybciej regeneruje się po chorobach bądź zabiegach. Woda redukuje ryzyko wystąpienia demencji, Alzheimera oraz Parkinsona. Wspomaga pamięć i koordynację ruchową. Niezwykle ważne jest, aby zapewnić starszym osobom stałą dostępność wody, tym bardziej jeśli mają one problemy z poruszaniem się. Objawy odwodnienia mogą być niezauważone lub lekceważone, dlatego najlepszym sposobem na optymalny poziom wody w organizmie Seniora jest regularne picie wody, niewielkimi łykami. Pozwoli to zapobiec poważnym problemom zdrowotnym, szczególnie w okresie letnim.

DE